Rentoutusharjoitusten päätavoite:

Rentoutusharjoitusten päätavoite on normaalin rentoutuneisuuden oppiminen ja kehon sekä mielen palauttaminen ”lepotilaan”, jolloin stressioireet lieventyvät, vireys sekä energisyys lisääntyvät ja jännityskierre katkeaa. Rentousharjoituksia voidaan käyttää myös erilaisissa kriisi- ja kilpailutilanteissa. Säännöllisen harjoittelun avulla rento ja vapautunut olotila voidaan saavuttaa nopeammin ja vaikeammissakin olosuhteissa.

Rentoutuminen vapauttaa kehon monista psyykkisistä ja fyysisistä lukoista. Rentoutunut mieli ottaa vapautuneemmin vastaan uusia asioita ja oppiminen sekä keskittymiskyky paranevat. Rentoutunut henkilö luottaa omiin kykyihinsä ja hallitsee stressitilanteet joustavammin.

Rentoutuessa kehon toiminta, kuten hengitysrytmi ja syke, rauhoittuu ja tasoittuu. Samalla myös lihasjännitys ja verenpaine laskee ja hengitys muuttuu pinnallisesta syvemmäksi ja tehokkaammaksi, jolloin lihasten ja aivojen hapensaanti tehostuu. Rento keho ja mieli kuluttaa siis vähemmän voimavaroja, jolloin virtaa, voimia ja luovuutta riittää enemmän haasteiden sekä stressitekijöiden nujertamiseen ja omasta kunnostaan huolehtimiseen. Pitkällä aikajänteellä siis niin terveys kuin kuntokin kohenevat ja positiivinen kierre on kumonnut stressikierteen.

Rentoutumisen positiivisia vaikutuksia

  • parantaa mielen hallintaa, keskittymiskykyä ja kykyä oppia uusia asioita
  • tasapainottaa mieltä ja parantaa stressin sietokykyä
  • lisää joustavuutta, suvaitsevaisuutta jne,
  • lisää itseluottamusta sekä tehostaa minäkuvan hahmottamista
  • terveydentila kohenee kun kehon toiminta rauhoittuu ja tasapainottuu
  • ääreisverenkierto vilkastuu
  • aktivoi ja lisää luovuutta
  • voimistaa mielikuvaharjoittelun tehoa
  • aktivoi muistia ja tehostaa oppimista
  • rauhoittaa ja tasapainottaa unta sekä vähentää unen tarvetta
  • laskee verenpainetta
  • tehostaa palleahengitystä
  • lihasjännitys laukeaa

Ohjattu rentoutusharjoitukseen kesto noin 30 min jonka jälkeen vaihdetaan mietteet.

Ohjattu rentoutusharjoitus sopii lähes kaikille ja jokaiselle löytyy sopivan. Halutessasi ohjaan sinulle kotiharjoitteluun sopivan harjoitusen.

Sopii hyvin toisen hoidon kanssa mm. Jalkojen energiahoitoon, vyöhykkeelliseen kasvohoitoon jne

  • Jacobsonin progressiivinen rentoutuminen (eng. Jacobson’s Progressive Relaxation, JPR)

    JPR on rentoutumistekniikka, joka tarkkailee lihasjännitystä, tarkoituksella indusoi jännitystä määrätyissä kehon lihasryhmissä ja sitten vapauttaa jännityksen näillä alueilla. Tekniikassa tarkkaillaan jännityksen ja rentoutuksen välistä kontrastia. JPR:n kehitti amerikkalainen Edmund Jacobson 1900-luvun alussa. JPR vaikuttaa ääreishermostoon päinvastaisella tavalla kuin stressi – lihasten ollessa täysin rentoutuneita, hermostuneisuuden tunne katoaa. Päivittäisen harjoittelun avulla voit oppia tunnistamaan pienimmänkin jännityksen kehossasi ja vapauttamaan sen välittömästi.

  • Autogeeninen harjoittelu (eng. Autogenic Training)

    Autogeeninen harjoittelu on saksalaisen psykiatrin J.H. Schultzin vuonna 1932 kehittämä menetelmä, joka perustuu autohypnoosiin. Tekniikka vaikuttaa autonomiseen hermostoon, palauttaen sympaattisen ja parasympaattisen hermoston tasapainon. Sillä on monia terveysvaikutuksia, koska parasympaattinen vireys edistää ruuansulatusta, alentaa verenpainetta, rauhoittaa pulssia ja tukee immuunijärjestelmän toimintaa. Se auttaa lieventämään monia stressistä aiheutuvia psykosomaattisia häiriöitä sekä hellittää ja purkaa negatiivisia tunteita, kuten levottomuutta ja pelkoja. Päivittäinen harjoittelu on suotavaa, joko maaten tai istuen kuin räsynukke. Tekniikan harjoittamista ei suositella sydänvaivoista tai psykoottisista oireista kärsiville.

  • Schulzin menetelmä eli sugestio menetelmä

    Sugestio kehon ja mielen rentoutus on hyvin lähellä hypnoostista tilaa joka aiheuttaa toisenlaisen tietoisuuden tilan, jossa saavutetaan tehokkaampi vaste positiiviseen suggestioon.

  • Visualisointi, Nlp, Ohjatut meditaatiot jne...

    Keho ja mieli toimivat yhdessä yhtenä kokonaisuutena. Kehomme reagoivat ajatuksiimme ja ajatuksemma voivat saada aikaan kemiallisia reaktioita kehoissamme. Kuvittele esimerkiksi pureskelevasi sitruunan palaa – huomaat välittömästi syljen erityksen kasvaneen määrän suussasi.

    Ajatuksillamme emme voi vaikuttaa vain tunteisiimme, vaan myös parantumiseemme. Suurimman osan ajasta olemme ajatustemme vallassa, käyttäen vain vasenta aivopuoliskoamme. Visualisaatio puolestaan vaikuttaa oikeaan, luovaan, aivopuoliskoomme. Voit esimerkiksi kuvitella ottavasi parantavan kylvyn, jossa vedellä on ihoasi puhdistava vaikutus. Tai voit kuvitella parantavan valon vievän kivun pois, tai kuinka immuunijärjestelmän solut taistelevat tunkeutujia vastaan. Mielikuvituksellasi ei ole rajoja.